2017-09-20

法帝玛的故事

靠善意赚钱,同时行善兼赚钱。#社会企业 #加密电子货币

可参考 Dogecoin.com

法帝玛的故事

加密电子货币的远大展望并不在于有钱人蜂拥而入,推高价格,而在于穷人能够发现加密电子货币极为有用。

现在我们该探讨比特币最令人振奋的一大计划:让“无银行账户者”获得自由。

2013年9月,李松宜踏上她的第一次现场田野工作,参与反贪贫穷非营利组织世界展会在马利* 的一个影片拍摄团队。

马利马利波时刚经历残酷的内战,北方十室九空,全都蜂拥至南方的难民营。李松宜在那里认识了五个孩子的妈妈法帝玛(fatima),他们住的“营区”其实更像永久住所。法帝玛的丈夫跟许多马利人一样到象牙海岸当移工,有机会就把钱送回家。而他的做法让年轻的李松宜留下深刻印象。

法帝玛的丈夫是靠人送钱回家。随便什么人,只要是前往他的妻子与家人的方向。法帝玛的家人没有银行户口,甚至没有身份证明。有时侯钱送的到。有时侯送不到。为了添补不可靠的收入来源,法帝玛给人当清洁工。如果还是不够,她年纪大一些的孩子也会去工作。

很重要的一点是,她有手机,一支5美元的传统功能手机。

“我不敢置信。”李松宜说。最后一点最关键。

没有存款账户,没有办法使用银行服务,新与市场的人民(在先进市场如美国,同样也有不少)很难长久累积财富。

这又是造成很多人陷入贫穷的另一个问题。对他们来说,追求其他自由,例如言论自由,都排在解决这些财务和经济难题之后。

比特比玩家猜想,摆脱这些难题的方法或许就在那一支5美元的手机,以及一个全新的行动货币系统。

* 马利是地球上最贫穷的国家之一,在联合国人类发展指数(Human Development index)的一百七十五,超过70%的人口生活在贫穷线以下。该国家要依赖农业,人均所得一年平均为500美元。当地努力提振观光业,但是该国家包括2012年政变在内的乱动历史,逼使像法帝玛那样的人远离家乡,使得观光业难以推动。

37coins was a bitcoin wallet provider headquartered in Sunnyvale, California. The company launched on December 31, 2013, and announced its closing August 12, 2015.[1][2] The company created bitcoin technologies for emerging markets such as the Philippines and Singapore, where access to smartphone and desktop PC apps is limited.

Users of 37coins could send and receive bitcoins to their bitcoin wallets, called SMSwallets. The SMSwallets were controlled by SMS/text commands sent from simple feature phones, such as a Nokia 100. Using the system, bitcoins could be sent and received from any bitcoin wallets.

https://en.wikipedia.org/wiki/37coins

"Despite the best of intentions, we were unable to deliver a quality product that showed product-market fit. We also found that SMS delivery between different carriers in countries outside the USA is unreliable. Lastly, our initial objective was not possible to achieve with the amount of capital raised."

https://www.coindesk.com/bitcoin-remittance-startup-37coins-announces-closure/